Cursus Commerciële Communicatie in de zorg
Het werk wordt niet eenvoudiger. Het moet sneller, goedkoper, doelgerichter, samen, en zo zijn er nog wel wat nieuwe verwachtingen. En dat terwijl de problematiek van onze cliënten toeneemt, de maatschappij ingewikkelder wordt, en het netwerk van onze cliënten steeds drukker is met zichzelf. Sinds 2015 is het de gemeente die hierop de regie moet voeren en hiervoor een beperkt budget heeft.
Wat is jouw rol hierin? Hoe vind je de route zodat je voldoende mogelijkheden (meestal: geld) krijgt om je werk voor je cliënten goed te kunnen doen? Commercieel communiceren gaat over communiceren met partijen waarvan je 'iets' wil. Het is belangrijk om in gesprekken met gemeente of ketenpartners de voordelen/kwaliteiten van je organisatie en je dienstverlening snel en goed voor het voetlicht te kunnen brengen. Dat is commercieel communiceren!
Deze korte cursus geeft je praktische kennis én vaardigheden om jouw boodschap goed voor het voetlicht te krijgen. Hoe gaaf zou het zijn als je je inbreng bij je eerstvolgende bijeenkomst met een gemeente perfect hebt voorbereid. Zodat je dan een prima bijdrage hebt en met (nog) meer vertrouwen de bijeenkomst daarna kunt voorbereiden.
Programma
- Voorbereiding
- Vooraf bepaal je de concrete situatie waarvoor je voorbereid wilt zijn. Je beschrijft het gesprek, de netwerkbijeenkomst of de presentatie die van jou wordt verwacht in de weken direct na dagdeel 1.
- Dagdeel 1
- Tijdens het eerste dagdeel leer je de elementen van commercieel communiceren, de praktische do’s en don’ts en oefen je je pitch voor jouw gesprek in een veilige situatie. Je krijgt direct feedback van de medecursisten en de cursusleider.
- Het echte gesprek
- Je bent goed voorbereid voor je gesprek of je bijeenkomst met jouw gemeente of ketenpartner. Je voert het gesprek en maakt een korte evaluatie.
- Voorbereiding
- Je vraagt een bekende relatie waarom hij/zij graag dienstverlening door jou of jouw organisatie laat doen. Je beschrijft dit in één zin.
- Dagdeel 2
- Tijdens het tweede dagdeel leer je de unieke meerwaarde van jouw dienstverlening. Je evalueert je gevoerde gesprek en onderzoekt wat goed ging en wat mogelijk (nog) beter kan. Aan de hand van deze evaluatie en de input die je van je bekende relatie hebt ontvangen kom je met je medecursisten tot de unieke meerwaarde van jouw dienstverlening.
Appenta
De waarden van Appenta zijn Eenvoud, Overzicht en Samen. Deze waarden komen terug in alle producten en diensten die Appenta biedt.
- Eenvoud
- Geen vakjargon en geen snelle verkoop of marketingmodellen, maar met beide voeten stevig op de Nederlandse grond.
- Overzicht
- Inzicht in de lange termijn relaties die de klant wil leggen. Geen korte termijn trucs.
- Samen
- Versterking van de samenwerking met klanten, partners en collega’s door te werken aan structurele win-win relaties.
Voor jou?
Ben jij actief in zorg, ondersteuning of begeleiding in de Jeugdhulp of WMO? Dan is naast je dagelijkse werk voor je cliënten de afstemming met de gemeente en andere partijen steeds belangrijker.
Wil je dat zij de juiste keuzes maken en daarmee jou en jouw organisatie in staat stellen je werk goed te doen?
Meld je dan aan voor deze korte cursus.
Door wie?
De cursus wordt gegeven door Eric Walraven. Eric heeft jarenlange ervaring in commerciële relaties. Sinds de invoering van de WMO en Jeugdwet in 2015 is hij actief betrokken om zorgorganisaties en gemeenten bij elkaar te brengen en hen samen te laten werken aan vernieuwing van de zorg. Eric is zelfstandig ondernemer en eigenaar van Appenta.
Praktische informatie
De cursus wordt in-huis gegeven voor ongeveer acht deelnemers van dezelfde zorgorganisatie op locatie van de zorgorganisatie.
De kosten zijn € 2.140,- exclusief BTW
(€ 267,50 per cursist bij acht deelnemers).